صعنت ساختمان سازی چیست؟

صنعت ساختمان سازی از زمان های قدیم به عنوان یک صنعت سنتی و با بهره وری کم شناخته شده است. بر اساس مطالعات اخیر این فرآیند زمان بر بوده و به کندی پیش می رفته است؛ اما با ورود تکنولوژی به این صنعت در دهه های اخیر با استفاده از قطعات پیش ساخته، ساخت ساختمان ها سریع تر به پایان می رسد.

صنعت ساختمان سازی – ساختمان چیست؟

ساختمان یا بنا سازه ای است که برای سکونت و به عنوان سرپناه یا برای کار ساخته می شود که محیط را به دو بخش درون و بیرون تقسیم می کند. در معنای کلی هر سازه ای را می توان ساختمان نامید. منظور از ساختمان، بناهای ساخته شده با مصالح بنایی همچون سیمان، آجر، گچ، آهن و… می باشد.

برخی از ساختمان ها را از نظر بلندی که دارند طبقه بندی می کنند مثلا به ساختمان هایی که بلندی آنها از اندازه مشخصی بیشتر باشد، ساختمان بلند مرتبه می گویند. جالب است بدانید طبق مصوبه سال 1377 شورای عالی شهرسازی و معماری در ایران به ساختمان هایی که بالاتر از شش طبقه باشند ساختمان بلند مرتبه می گویند.

همچنین به ساختمان های بسیار بلند برج یا آسمان خراش گفته می شود و به ساختمان های بزرگ با ارزش قدیمی بیشتر، عمارت می گویند.

صنعت ساختمان سازی – انواع ساختمان بر اساس اهمیت و نوع کاربرد

ساختمان ها بر اساس اهمیت و کاربرد به چهار گروه اصلی تقسیم بندی می شوند که عبارت اند از:

  • گروه 1 (ساختمان با اهمیت خیلی زیاد): مراکز آتش نشانی، بیمارستان ها، مخابرات، نیروگاه ها، برج های مراقبت،تاسیسات آب رسانی، مراکز کمک رسانی، رادیو و تلویزیون، تاسیسات انتظامی و… .
  • گروه 2 (ساختمان با اهمیت زیاد): این ساختمان ها نیز به 3 دسته تقسیم می شوند:

الف) آن دسته از ساختمان هایی که خرابی ناشی از آن موجب تلفات جانی و مالی زیادی می شود مثل فروشگاه های بزرگ، مدارس، سینماها و… .

ب) آن دسته از ساختمان هایی که باعث از دست رفتن ثروت ملی می شوند مثل مراکز نگهداری اسناد و مدارک ملی، موزه ها و… .

ج)  آن دسته از ساختمان هایی که موجب آتش سوزی و آلودگی محیط زیست می شوند مثل مراکز سوخت رسانی، پالایشگاه ها و… .

  •  گروه 3 (ساختمان های با اهمیت متوسط): این دسته شامل همه ساختمان های مشمول آیین نامه، به جز ساختمان های اعلام شده در سه گروه دیگر می باشد؛ مانند هتل ها، پارکینگ های چند طبقه، کارگاه ها، ساختمان های صنعتی، ساختمان های مسکونی و اداری و تجاری و… .
  • گروه 4 (ساختمان های با اهمیت کم): این گروه از ساختمان ها نیز شامل دو دسته می شود که دسته اول مربوط به ساختمان هایی است که خسارت نسبتا کمی از خرابی آنها ایجاد می شود و احتمال بروز تلفات انسانی در آن کم است مثل سالن های نگهداری دام و انبارهای کشاورزی. دسته دوم هم ساختمان های موقتی هستند که بهره برداری از آنها کمتر از دو سال است.

درباره ما:

شرکت نوبساز ارائه دهنده ی انواع لوازم خانه در برند های متنوع است که تمام محصولات این شرکت از استاندارد های کافی برخوردار می باشند. برخی از محصولات این شرکت عبارتند از: انواع هود، انواع رادیاتور، انواع گاز، انواع وان و جکوزی ارزان و غیره می باشند.

وان و جکوزی دارای تقسیم بندی های مختلفی است همانند: وان و جکوزي شش نفره، وان و جکوزي يک نفره، وان و جکوزي چهار نفره و همچنین وان و جکوزي دو نفره.

شما عزیزان برای ارتباط با کارشناسان ما و پرسش سوالات خود نظیر قيمت وان و جکوزي يک نفره و … با ما در تماس باشید.

nobesaz

فروشگاه اینترنتی نوبساز ارائه دهنده بهترین و باکیفیت ترین لوازم خانگی آشپزخانه از قبیل هود , سینک , اجاق گاز , فر و لوازم خانگی بهداشتی از قبیل وان , جکوزی , روشویی کابینتی و غیره میباشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا